
Filed 1/5/18 
CERTIFIED FOR PUBLICATION 

 
IN THE COURT OF APPEAL OF THE STATE OF CALIFORNIA 

 
SECOND APPELLLATE DISTRICT 

 
DIVISION EIGHT 

 
T.J. SIMERS, 
 
 Plaintiff and Appellant, 
 
 v. 
 
LOS ANGELES TIMES 
COMMUNICATIONS, LLC, 
 
 Defendant and Appellant. 

       B269565 
 
      (Los Angeles County 
      Super. Ct. No. BC524471) 
 

 
APPEAL from postjudgment orders of the Superior Court of 

Los Angeles County.  William A. MacLaughlin, Judge.  Affirmed. 
 Shegerian & Associates, Carney R. Shegerian and Jill P. 
McDonell for Plaintiff and Appellant.  

Horvitz & Levy, David M. Axelrad, Scott P. Dixler; Davis 
Wright Tremaine, Emilio G. Gonzalez, Evelyn F. Wang; Ballard 
Rosenberg Golper & Savitt, Linda Miller Savitt and Elsa 
Bañuelos for Defendant and Appellant. 

__________________________ 
 
 

COURT OF APPEAL – SECOND DIST. 

        JOSEPH A. LANE, Clerk 

                                  Deputy Clerk

Jan 05, 2018

 S. Lui



2

SUMMARY 
 In March 2013, plaintiff T.J. Simers was a well-known and 
sometimes controversial sports columnist for Los Angeles Times 
Communications, LLC (The Times or defendant).  He had held 
that position since 2000, receiving uniformly favorable and often 
exceptional performance reviews from defendant.  On March 16, 
2013, plaintiff, then 62 years old, suffered a neurological event 
with symptoms similar to a “mini-stroke.”  He recovered quickly, 
for the most part, and soon was again writing his thrice-weekly 
column. 
 Two and a half months later, The Times reduced plaintiff’s 
columns to two per week, to “give [him] more time to write on 
[his] columns.”  His editors expressed the dissatisfaction of upper 
management with several recent columns, and stated “they had 
been having problems with [his] writing for the past 18 months.”  
Two weeks later, The Times learned from an article in another 
publication that a Hollywood producer (who had just filmed a 90-
second video that had “gone viral,” in connection with one of 
plaintiff’s columns) was apparently developing a television show 
loosely based on plaintiff’s life.  Viewing this as a possible ethical 
breach, defendant put plaintiff’s columns “on holiday” for 10 days, 
and then, on June 24, 2013, suspended the column pending an 
investigation. 
 On August 8, 2013, after completion of the investigation 
and several meetings with plaintiff, defendant issued a “final 
written warning” that removed plaintiff from his position as a 
columnist and made him a senior reporter, albeit with no 
reduction in salary “for now.”  Plaintiff’s lawyer informed 
defendant on August 12 that plaintiff could not work in that 



3

environment and considered himself to have been constructively 
terminated. 
 On September 4, 2013, The Times asked plaintiff to return 
to his position as columnist.  But defendant did not answer 
plaintiff’s questions about how many columns he would write and 
whether he had to change his interviewing approach, and 
plaintiff did not trust The Times.  The next day, plaintiff met 
with editors at the Orange County Register, and by September 9, 
2013, had accepted a position as a columnist there.  
 On October 15, 2013, plaintiff sued The Times.  After a 28-
day trial in the fall of 2015, the jury found in favor of plaintiff on 
his claims of disability and age discrimination, and on his claim 
of constructive termination.  The jury awarded plaintiff 
$2,137,391 in economic damages for harm caused by his 
constructive termination and $5 million in noneconomic damages.  
The parties agreed to give the jury a special verdict form that 
instructed them to fill in the blanks for past and future economic 
damages only if they found plaintiff was constructively 
terminated.  The special verdict form allowed the jury to award 
past and future noneconomic damages without identifying which 
noneconomic damages were caused by the constructive 
termination and which were caused by the discrimination.  
 The trial court granted defendant’s motion for judgment 
notwithstanding the verdict (JNOV) on plaintiff’s constructive 
termination claim, and otherwise denied JNOV, finding 
substantial evidence supported the verdict on plaintiff’s age and 
disability discrimination claims.  The court also granted 
defendant’s motion for a new trial on all damages, economic and 
noneconomic, finding it was not possible to determine what 
amount of noneconomic damages the jury awarded because of the 



4

discrimination but not because of the constructive discharge.  The 
court denied defendant’s motion for a new trial on plaintiff’s 
discrimination claims.  
 Both parties appealed.  We affirm the trial court’s orders. 

FACTS 
1. The Background 
 a. Plaintiff’s work at The Times 
 Plaintiff joined The Times as a sports reporter in 1990.  His 
editor at the time, Bill Dwyre, called him “the best, toughest 
reporter I had,” “hard working” and “highly ethical,” and in 2000 
promoted plaintiff to columnist, a job plaintiff described as “the 
best job in the country.”  Mr. Dwyre picked plaintiff for the job 
because he “wanted somebody who I knew had guts and would go 
after tough subjects and would be a must read every day.”  The 
position of columnist was “the most prestigious writing position 
in the newspaper[.]”  Plaintiff wrote three columns each week for 
the sports section until the spring of 2013, when the events that 
are the subject of this lawsuit occurred. 
 During his tenure as a sports columnist, plaintiff’s 
performance reviews were uniformly positive.  He often received 
overall ratings of “exceptional,” and was described as a “brilliant 
columnist” and “unique among U.S. sports columnists.”  
 Mike James became sports editor and plaintiff’s supervisor 
in 2009.  He too described plaintiff in glowing terms as dedicated 
and talented, with good interviewing skills, and he encouraged 
plaintiff’s assertive and sometimes confrontational style.  
Plaintiff also worked with younger reporters, “[t]rying to guide 
them and instill some of the dogged reporting skills that can be 
important.”  Mr. James’s review of plaintiff in February 2013, for 
the year 2012, described plaintiff’s columns as “a must-read 



5

element in The Times Sports section”; concluded plaintiff was 
“a very valuable asset to the department”; and gave him the 
highest possible rating in the “reporting and writing” category.  
 On February 1, 2013, the then-editor of The Times, Davan 
Maharaj, congratulated plaintiff on “[m]aybe the [b]est interview 
with [Kobe Bryant] yet.  What a get.  Thanks!”  
  b. Plaintiff’s freelance work 
 Under the ethics guidelines of The Times, staff members 
were “free to do outside creative, community or personal work, 
including writing articles and books, giving speeches or 
appearing on TV or online venues,” but were required to “obtain 
clearance from a supervisor” before accepting freelance 
assignments.  While Mr. Dwyre supervised plaintiff (through 
2005), plaintiff had permission to do a radio show with his 
daughter five days a week, for two or three years.  Plaintiff 
appeared on an ESPN television show (Around the Horn) for four 
or five months in 2003, after being recommended by Mr. Dwyre, 
and also appeared in a Disney movie.  Plaintiff wrote about all 
those activities in his columns.  
 In 2002 or 2003, plaintiff began writing television scripts, 
writing and rewriting three or four of them.  He told Mr. Dwyre 
about the script writing, and Mr. Dwyre correctly predicted his 
failure in those endeavors; “[n]one of them ever went 
anywhere[.]” 

After Mr. James became sports editor in 2009, plaintiff told 
him about the scripts he had been writing and trying to promote, 
describing his meetings with production companies and “getting 
excited and then getting let down,” and Mr. James “found it 
amusing.”  Mr. James, who had the authority to approve outside 
work, confirmed that if he knew about a project an employee was 



6

working on and did not object to it, “that would effectively 
indicate that you have no objection to it, that you approve it – 
approve of it.”  Once an outside project has been approved, it 
“would not present a problem” if the project occurs “even three 
years down the line . . . . ”  Mr. James knew that plaintiff had an 
entertainment agent, and a script or proposal he was trying to 
sell for a television show about plaintiff and his daughter, and 
Mr. James saw no conflict of interest or ethical violation in 
plaintiff’s doing so.  

Over the years up to March 2013, plaintiff met with 
“somewhere around a dozen production companies,” but got no 
further until he met Mike Tollin (“a big time producer”) in August 
2011 (after “a real script writing spurt” that ended in January 
2011).  (Plaintiff’s agent, Bill Douglass, had told him to stop 
writing and instead to “talk ideas” and “come up with an idea 
that might excite [production companies].”)  Plaintiff pitched the 
father/daughter concept, and Mr. Tollin “was excited about the 
concept.”  Mr. Tollin told plaintiff, “Let’s get this going” and 
“[l]et’s see if we can make this work.”  

Plaintiff was excited by this development, and on 
August 18, 2011, sent an email to a friend saying he had a “deal 
with Mike Tollin” on a sitcom and “[w]ill let u know if it really 
goes anywhere.”  Two weeks later, he sent another email to a 
friend saying “by the way, I just sold a sitcom.”  (This apparently 
referred to the idea for a sitcom, and plaintiff never received any 
money for it.)  
 Plaintiff and Mr. Tollin tried to involve writer Alan Zweibel 
in the project, and Mr. Zweibel eventually wrote a treatment in 
October 2012.  But by July 2012, when Mr. Zweibel cancelled a 
meeting, plaintiff believed the project was dead, and he never 



7

saw the October 2012 treatment until discovery in this lawsuit.  
The last time plaintiff ever discussed the possibility of a 
father/daughter television show with Mr. Tollin was “probably 
October of 2012.”  
 c. Plaintiff’s health issues - March 2013 
 On March 16, 2013, plaintiff suffered stroke-like symptoms 
and was hospitalized in Phoenix.  Doctors told him he had had a 
“TIA” (transient ischemic attack) or “some sort of mini stroke,” 
and the incident could be a precursor to a full-blown stroke.  
Plaintiff “was having trouble speaking,” a problem “that every 
once in a while still pops up,” and some difficulty walking.  He 
was “worn out,” frustrated “because of the speech,” and had 
“a headache in the back of my head, which I still have to this 
day.”  In the weeks after the incident, his daughter observed 
plaintiff as very tired, very sluggish, limping a bit and 
intermittently “having trouble finding the right words.”  Despite 
this, plaintiff completed a column while in the hospital and wrote 
another on March 18, 2013.  

Plaintiff consulted Los Angeles neurologist Doojin Kim on 
March 25, April 4, and November 5, 2013.  Plaintiff had no 
symptoms at all on the first visit, and only headache on the 
second.  (On November 5, plaintiff “was complaining about 
concentration difficulties, memory difficulties, and executive 
functioning difficulties.”)  Dr. Kim told plaintiff it was highly 
unlikely he had had a TIA, because his symptoms had lasted for 
more than 24 hours.  Dr. Kim ordered tests, and told plaintiff he 
may have suffered small strokes before the March 16 incident.  
He eventually diagnosed plaintiff with complex migraine 
syndrome, with symptoms that can mimic a stroke.  There is no 



8

“absolute cure,” but the symptoms can be eliminated with 
medication.  

Plaintiff’s neurologic event and its effects in the ensuing 
weeks were known to The Times, and were met with statements 
of concern and support.  (Plaintiff wrote a column about his “mini 
stroke[]” and “TIA,” mentioning problems with his typing and 
speech, on March 18.  A column on March 26 again discussed his 
“mini-stroke or whatever it was . . . .”)  Mr. James reported 
plaintiff’s hospitalization to Marc Duvoisin, the managing editor, 
and Mr. Duvoisin emailed plaintiff, saying he knew about TIA’s 
and was very concerned; he encouraged plaintiff “to take as much 
time off as you need, and please let me know what, if anything, 
the paper can do to help,” and “[y]our column will be waiting for 
you as soon as you feel up to it.”  Mr. Duvoisin in turn conveyed 
the information about plaintiff’s “micro-stroke” to Mr. Maharaj, 
who promptly emailed plaintiff.  Mr. Maharaj wrote that he had 
just read plaintiff’s March 18 column “which was a hoot,” and “we 
are SOOO fortunate to get through this with you intact.” 

After his hospitalization, plaintiff told Mr. James that he 
had to cancel an interview he had arranged with boxer Floyd 
Mayweather, because he (plaintiff) “was out of it. . . .  I was 
exhausted.  My brain was scrambled.”  

About two weeks after the incident, on April 2, 2013, 
Mr. James emailed plaintiff, expressing the hope that 
“everything went well in the tests” and suggesting a column 
topic, “[a]ssuming you’re off the DL [(disabled list)] and still plan 
to write . . . .”  The next day, Mr. James emailed plaintiff to say 
“This is just a great column.  No one has written anything like 
this.  Really good . . . .” 



9

On April 4, 2013, Mr. Duvoisin wrote to plaintiff, saying 
plaintiff’s column was “as vigorous and delightful as ever, but I 
hear you’re still plagued by headaches.  Please know that you 
have our full support to take as much time as you need to rest 
and recuperate.  Everything . . . will be waiting for you on your 
return.  We need another 20 years of columns out of you before 
you hang it up, so take whatever time you need to feel better.”  
(Mr. Duvoisin knew from Mr. James that plaintiff was 
complaining of headaches.)  
2. Events After Plaintiff’s March 16 Hospitalization 

In April and May, plaintiff “didn’t know if [he] could get on 
a plane and have the energy to complete [an] assignment,” and 
“articulated some of this to Mike James,” telling Mr. James that 
he was “just trying to prove to myself that I can do this, but I 
believe I can.”  He was “just tired,” and “[f]ocus and concentration 
were very difficult.”  He had “a constant headache in the back of 
[his] head that still to this day I have . . . .”  “I’m always dealing 
with the headache in the back of my head, and I’ve let the people 
at the paper know that I had the headache.  [¶]  I wasn’t asking 
for any special consideration.  I just wanted them to know how I 
was, what I was doing.”  

Nonetheless, plaintiff continued to produce columns of the 
same quality as he had done before his hospitalization.  
Mr. James did not see any change in plaintiff’s work product or in 
his dedication to his work quality after the March 16 incident 
(and as already noted, Messrs. James, Duvoisin and Maharaj all 
complimented him on his work).  He “landed two very big 
interviews” that occurred in April and May 2013, one of them, set 
for May 30, 2013, with basketball player Dwight Howard (more 
about this below).  



10

Then, at the end of May, Mr. Duvoisin and Mr. Maharaj 
began to express some displeasure with plaintiff. 

a. May 28, 2013  
On May 28, 2013, Mr. James and assistant sports editor 

John Cherwa met with plaintiff and conveyed a decision by 
managing editor Duvoisin that plaintiff would write two columns 
per week rather than three, a decision that upset plaintiff.   

The genesis of the column reduction, according to 
Mr. Duvoisin, was “a string of columns” plaintiff wrote in late 
April and May.   

First, there was a series of columns written in Memphis in 
late April, in which plaintiff referred to Memphis as “Rathole,” 
Tennessee.  Mr. Duvoisin “did not like that” and “thought that 
was inappropriate.”  (But sports columnists had been using 
derogatory terms for other cities for many years, and plaintiff 
had done so numerous times without reprimand.  And plaintiff’s 
column was required to be approved by one of the sports editors 
before publication, and the “Rathole” reference remained 
untouched.)  

Second, Mr. Duvoisin was “troubled” by a column on 
May 11, 2013 about then Angels baseball team owner Arte 
Moreno, thinking the column was “needlessly harsh and unfair 
to” Mr. Moreno.  (Plaintiff wrote that the players were “very 
much like their owner, and as they say, the fish stinks from the 
head down.”)  

Third, Mr. Duvoisin was similarly troubled by plaintiff’s 
column about Mark McGwire, then the Dodgers hitting coach, on 
May 15, 2013.  Plaintiff (according to his column) asked 
Mr. McGwire, who had a history of steroid use, “Is it time to 
introduce the players to steroids?” and “asked if he could still 



11

score some steroids.”  Mr. Duvoisin thought the column was 
“needlessly caustic and harsh and wasn’t funny” and “wasn’t 
fair.” 

At the May 28 meeting, Mr. James conveyed several 
criticisms from Mr. Duvoisin and Mr. Maharaj, in addition to the 
issues with the three columns just described:  they thought 
plaintiff’s writing “had become sloppy” and they had been “having 
problems with [plaintiff’s] writing for the past 18 months”; they 
“questioned his interviewing abilities” based on an interview he 
had done with Jim Mora in November 2012, at which plaintiff’s 
behavior “reflected poorly on the paper” and was a “public 
embarrassment” to The Times; and “they had problems with 
stories filed right on deadline.”  (This last problem had never 
been documented at any time during plaintiff’s 22 years with 
The Times.  Mr. James testified that plaintiff met his deadlines, 
and John Cherwa, who had been deputy sports editor since 2009, 
testified that he “never had a problem with [plaintiff] filing his 
stories, his columns on time,” and he was “very vigilant on filing 
on time.”)  

Mr. James told plaintiff he was “just delivering the 
message” about the column reduction; he told plaintiff it was not 
his decision.  The removal of the third column “was not 
something that I would have suggested,” and he “didn’t know 
what it would achieve[.]”  (Mr. Duvoisin claimed the column 
reduction was a suggestion by Mr. James and assistant sports 
editors Cherwa and Hiserman to resolve the problems 
Mr. Duvoisin had with the three columns; “their opinion was . . . 
that [plaintiff] had trouble hitting the same standard with the 
third column as he had with the other two.”)  Mr. James had 
never before documented plaintiff’s writing as “sloppy,” or told 



12

plaintiff he was a “public embarrassment” to The Times, and he 
knew of no occasion on which plaintiff’s columns had ever been 
suspended.   

Mr. James could not recall ever criticizing plaintiff about 
the November 2012 Mora interview.  Mr. James had been “a little 
concerned about it but not to the point that I thought it was a 
serious problem.”  (This interview with Mr. Mora (at a postgame 
press conference) had occurred six months earlier, and there was 
no criticism from upper management at the time.)  The interview 
had been videotaped and posted on YouTube.  In his column, and 
during the press conference, plaintiff expressed disbelief in 
various statements made by Mr. Mora (whom plaintiff had 
known for 25 years), and suggested Mr. Mora had intentionally 
held his UCLA team back, losing the game so the team would 
face Stanford instead of a better team in the upcoming 
championship game.  Mr. James thought some of plaintiff’s 
comments were “on the edge” in terms of a respectful 
interviewing technique, and plaintiff admitted in a column he 
wrote two days later that one of his comments was “[w]ay out of 
line.”  At the time of the May 28 meeting, Mr. James knew 
plaintiff had a longstanding, good relationship with Mr. Mora, 
who had just invited plaintiff to play in a charity golf 
tournament.  

Mr. James told plaintiff “that he agreed with 85 percent of 
the work [plaintiff] was doing, but there was 15 percent that he 
agreed with upper management.”  And Mr. James “did not have a 
serious problem with [the three articles],” which were approved 
by his department before they were published.  



13

Plaintiff, who took pride in his columns, was very upset 
about the column reduction, and received permission from 
Mr. James to meet with Mr. Duvoisin.  

b. May 29, 2013 
Plaintiff and Mr. Duvoisin met the following day.  Plaintiff 

told Mr. Duvoisin “how blindsided [he] was,” and that he “didn’t 
understand where it was coming from.”  Plaintiff explained “how 
passionate [he was] about newspapering[.]”  They discussed the 
Mora interview, and Mr. Duvoisin conceded he might be “going 
overboard on . . . that criticism” and that perhaps it was not fair 
“ ‘to pick out one interview.’ ”  Mr. Duvoisin “made it clear . . . he 
wasn’t a fan of my writing for the past year,” and “he just told me 
it wasn’t up to L.A. Times standard.”  They discussed the three 
columns and Mr. Duvoisin’s criticisms (for example, as to the 
McGwire column, “ ‘We just don’t do that at The Times.  We 
shouldn’t be doing that at The Times’ ”). 

Mr. Duvoisin also brought up the subject of plaintiff’s 
health, urging him “to get physically right.”  Plaintiff said 
Mr. Duvoisin “was very nice about it,” saying plaintiff should 
“ ‘take as much time off as you like [without] counting it as 
vacation,’ ” but “it’s a weird thing when someone’s being nice to 
you but you’re not exactly sure they are being nice to you when 
they say, ‘get physically right.’ ”  Plaintiff questioned “[t]he notion 
that I wasn’t physically right.” 

When the meeting concluded, Mr. Duvoisin said that they 
should continue the conversation when plaintiff returned from a 
planned trip.  Plaintiff “felt invigorated” and that “maybe there 
was a chance that I had made some points about the interviewing 
process and . . . that he might reconsider [the column reduction].”  



14

c. May 30, 2013 - the Dwight Howard 
interview and videotaping 

On May 22, 2013, plaintiff told Mr. James that he had 
obtained an exclusive interview with basketball star Dwight 
Howard, and that plaintiff’s daughter “[would] be showing 
[Mr. Howard] how to shoot free throws . . . we’re working on dates 
now.”  (Mr. Howard “wasn’t great at free throw shooting,” and 
Mr. James thought it was a “fun idea” to have plaintiff’s daughter 
(who had been a successful high school basketball player) 
shooting free throws as a part of the interview process.)  
Mr. James said that obtaining the Howard interview was “huge,” 
and was “access that is beyond the norm.”  

After the interview was arranged, plaintiff saw Mr. Tollin 
(the Hollywood producer) on television at a Dodgers game, and 
sent him a text message telling him his plans for the Howard 
interview.  Mr. Tollin contacted plaintiff the next day.  Mr. Tollin 
told plaintiff he had a new website that produced 90-second 
vignettes on sports figures, and suggested videotaping plaintiff’s 
daughter teaching Mr. Howard how to shoot free throws.  (On the 
day of the interview, this was changed to a free-throw 
competition.)  At the time (May 2013), plaintiff “had no business 
relationship with Mike Tollin,” and “no development T.V. show at 
that time.”  

Plaintiff told Mr. James that Mr. Tollin was a “high-
powered producer” who had done work for ESPN, had done 
documentaries, had his own production company, Mandalay 
Media Sports, and wanted to promote the Mandalay Media 
website.  Mr. James approved the videotaping by Mr. Tollin and 
his production company.  (The videotaping idea and Mr. James’s 
approval occurred on May 29, 2013, the day before the interview.  



15

The Times’s own videography department was “spread thin” and 
Mr. James planned to send a photographer.)  The plan was that 
the video could run both on the Mandalay website and on The 
Times’s site.  Mr. James talked to Mr. Maharaj before the 
videotaping and “told him exactly what was going to happen,” 
and Mr. Maharaj approved it.  

During the videotaping, a Times photographer and 
(unexpectedly) a Times videographer arrived at the interview 
site, but arrived late, after the proceedings were underway.  They 
thought the proceedings were being scripted or staged, and 
expressed their concerns to the deputy managing editor in charge 
of visual journalism, Colin Crawford.  Mr. Crawford thought 
Mr. James should not have approved the videotaping by 
Mr. Tollin.  Ultimately, Mr. Maharaj, Mr. Crawford and others 
decided not to run the video on The Times’s website, but instead 
to run a link from plaintiff’s column to the Mandalay Media 
website.  

About an hour after the link was posted on The Times’s 
website, Mr. Maharaj ordered Mr. Crawford to remove the link.  
Mr. Maharaj was “troubled by it” and said it was “basically like a 
promotional piece and he wasn’t at all comfortable with it.”  
Mr. Maharaj expressed concerns to Mr. James about plaintiff’s 
daughter being in the video (Mr. Maharaj had told plaintiff in 
September 2012 that family photos should not accompany 
columns in The Times), and about plaintiff wearing a cap (that he 
always wore) showing the name of plaintiff’s favorite charity for 
children.  

Mr. James’s opinion was that “it was an entertaining video 
and that it was okay to have up on the site.”  Plaintiff expressed 
his concern to Mr. James that The Times was not “following 



16

through on an agreement we had [with Mandalay Media], and it 
made us look bad,” and Mr. James admitted that “we did not 
follow through on the agreement.”  

d. The June 2, 2013 column 
Plaintiff’s column about Dwight Howard was published on 

June 2, 2013.  The day before, plaintiff sent Mr. Tollin a copy of 
the column, asking him if there were “any problems” with it.  
According to Mr. James, that was “not something we do,” because 
“you’re giving a source the opportunity to effect change in 
something that you’re writing that may benefit that source.”  The 
column made no mention of the video.  

Mr. James was “very positive about the content [plaintiff] 
obtained,” and “thought it was a column that would be highly 
read.”  The column was longer than guidelines normally 
permitted, but was published “as it is” because “of the content 
that [plaintiff] had gotten . . . .”  

e. The June 10, 2013 Sports Business  
Journal article 

On June 10, 2013, the Sports Business Journal (SBJ) 
published an article about Mandalay Media.  The article stated, 
in relevant part: 

“Mandalay Sports Media is developing a TV comedy 
based on the life of acerbic Los Angeles Times sports 
columnist T.J. Simers, one of several projects the 15-
month-old sports production company has in the pipeline. 

“Formed last March by Warriors co-owner Peter 
Guber and Hollywood producer/director Mike Tollin, 
Mandalay plans to pitch the Simers show to broadcast 
networks in the coming months. 



17

“ ‘The series is about an old-school reporter in a 
medium that is quickly evaporating and a daughter who is 
a participant in the new media,’ Tollin said.  ‘Ultimately, it 
will be a comedy focused on their relationship and the 
relationship they never had because he was always on the 
road and was kind of an absentee dad.  He’s kind of trying 
to make up for lost time.  She’s trying to teach the old dog 
new tricks.’ 

“Mandalay has not made casting decisions for the 
show yet – neither Simers nor his daughter will star in it. 

“But Simers and his daughter played a starring role 
in a viral video Mandalay produced last month with Lakers 
All-Star center Dwight Howard.  The video, of Simers’ 
daughter beating Howard in a free throw shooting contest, 
was picked up by some of the most popular sports and 
entertainment websites, garnering more than 
250,000 views. 

“. . . Carrying no advertising or sponsorships, the 
three-minute video did not make money for Mandalay 
Sports Media.  But Tollin believes it helped create buzz, not 
only around the show but also around Mandalay’s YouTube 
channel, which it launched last month. 

“ ‘You’ll never know if the viral video will help the 
series get off the ground.  But we know that it won’t hurt,’ 
Tollin said.”  
f. Developments after the SBJ article 
The next day (June 11, 2013), plaintiff learned about the 

SBJ article in a text from “[s]omeone telling me that I had a T.V. 
show with Mandalay Sports Media.”  Plaintiff “texted Mike 
Tollin, and I said, ‘I hear I have a T.V. show,’ and I think I used 



18

seven question marks.”  Mr. Tollin called plaintiff later in the 
day, saying “no, it was just a story that I was hyping and . . . that 
was the angle [the reporter] took.”  Mr. Tollin forwarded plaintiff 
the SBJ article that day, but plaintiff did not read it.  

On the same day, June 11, plaintiff replied to Mr. Tollin’s 
email forwarding the SBJ article, saying it had given him an 
idea.  Plaintiff then suggested and described “a weekly bit on 
your new web site” involving “athletes who made an impression 
on folks . . . but left tough questions unanswered,” concluding 
with “of course this would mean me quitting my job, but that’s 
talk for another day . . . .”  

On June 13, 2013, The Times’s editors saw the SBJ article.  
John Cherwa showed it to Mr. James, who brought it to 
Mr. Duvoisin and Mr. Maharaj.  Mr. James was “very concerned,” 
because “if this is true, then I felt I had been denied information I 
needed to know before making the decision on having the video 
shot.”  Mr. James thought it “was potentially a serious issue,” 
because “it’s a real conflict of interest to use any material that is 
in the paper or on our website as a vehicle to promote an outside 
operation that would benefit the . . . creator of the article.”  
Mr. James “thought my superiors needed to see it from me before 
they saw it from someplace else.”  

Mr. Duvoisin was likewise concerned “because the article 
stated that the video . . . was intended to promote a T.V. show 
that [plaintiff] was developing on the side with . . . Mike Tollin,” 
and “that was not what [Mr. James] understood when he 
approved the video to be shot . . . .”  Mr. Duvoisin and 
Mr. Maharaj decided that “we would need to look into this and 
find out what was going on.”    



19

 g. The June 14, 2013 column suspension 
 The next day, Mr. Duvoisin emailed plaintiff, telling him to 
“put your column on holiday for 10 days.”  Plaintiff and 
Mr. Duvoisin then spoke by telephone, and Mr. Duvoisin 
“essentially repeated himself, take the next 10 days off, very 
casually.”  He did not explain why the column was being 
suspended.  Mr. Duvoisin told plaintiff he “did not want to get 
into it with [plaintiff] that night,” a Friday, because both of them 
were leaving on trips the following morning, and they would talk 
when they were both back in the office, on Monday June 24.  
(Plaintiff went to Wisconsin to visit friends, returning shortly 
before the June 24 meeting.)  

h. The June 24, 2013 meeting 
On June 24, plaintiff met with Mr. Duvoisin and 

Mr. Maharaj.  Mr. Maharaj told plaintiff that “ ‘we’re here to find 
out about your business relationship with Mandalay Sports 
Media, with your T.V. show, and with your efforts to promote 
your T.V. show on our internet site.’ ”  Plaintiff told them he had 
no T.V. show and no business relationship with Mandalay Sports 
Media.  He was “dumfounded.”  He had not read the SBJ article; 
he “didn’t need to read it” once Mr. Tollin told him that there was 
no T.V. show.  Plaintiff told Messrs. Duvoisin and Maharaj “that 
I had tried to do a T.V. show.  I had tried to write lots of scripts, 
sell T.V. shows over the years, get a show off the ground.  I 
worked with Mr. Tollin, . . . but I said that deal fell apart and 
died, had gotten nowhere, and all my efforts were now scrap 
paper.”  They showed him the SBJ article and he started to read 
it, but then laughed and said, “this is farcical,” meaning “there 
just was no truth to it as far as what I knew.”   



20

Mr. Maharaj told plaintiff he “would be internally 
investigated into my business relationship with Mandalay Sports 
Media, my T.V. show,” and plaintiff was outraged, telling the 
editors “there is no T.V. show.”  Mr. Maharaj told him, “ ‘We do 
not want to hear your side at this time.’ ”  They “indicated to me 
that there was going to be an internal investigation conducted by 
the business editor, who I didn’t know, and the photo editor, who 
I had never met.” 

Plaintiff continued to explain about his script writing, his 
agent, and that “everyone in the sports department knows I’ve 
done this for a number [of] years.”  Mr. Duvoisin “interrupted to 
say that I had violated the ethics guideline, because “ ‘you didn’t 
have permission to pitch these ideas for outside work.’ ”  Plaintiff 
again explained that Mr. James and before him Mr. Dwyre were 
“always aware of what I’d been doing.”  He told them “that I had 
a previous relationship with Mike Tollin as well as other 
producers, but at the time of the video I had no relationship with 
him, no connection, no business, nothing going on”; “to suggest 
that we had a relationship because we were doing a T.V. project, 
is completely false.”  (Mr. Duvoisin later testified that plaintiff 
told them “that he had worked with Mr. Tollin a while back” on a 
father/daughter sitcom, but that “the project went nowhere[.]”)  

The meeting concluded with plaintiff being told that his 
column was on suspension and “the investigators will be in 
touch[.]”  
3. The Investigation:  June 24 – August 7, 2013 
 Mr. Maharaj tasked business editor Marla Dickerson and 
Mr. Crawford with conducting the investigation.  Mr. Crawford 
said their job was to “get the facts” about “whether there was a 
tie between” the video shoot (which Mr. Crawford believed was 



21

“a staged production shoot”) and the SBJ article “that said 
basically that shoot was to promote a show that was in the 
works.”  Ms. Dickerson’s job was to interview the people involved 
and Mr. Crawford’s job was to “look at e-mails” and “see if there 
was a trail or correlation between the two.”  
 Ms. Dickerson interviewed plaintiff, Mr. James, Wally 
Skajit and Bethany Mollenkoff (The Times’s photographer and 
videographer, respectively), and Mr. Tollin.  (When Mr. Tollin 
received a message on July 2, 2013, that Ms. Dickerson had 
called him about the video and The Times’s concerns about “how 
it came about, etc.,” Mr. Tollin emailed plaintiff, asking “do you 
want to talk before I call her back?”  Plaintiff responded, “Yes – 
good idea.”)   
 On July 10, 2013, Ms. Dickerson emailed a summary of her 
findings to Mr. Maharaj.  (The summary was prepared without 
reviewing any emails, which Mr. Crawford was handling.)  The 
Dickerson report concluded:  “My interviews with [plaintiff] and 
others involved in the Dwight Howard video have turned up no 
evidence of serious breaches of The Times Ethics Guidelines by 
[plaintiff].  The actions of Mandalay Sports Media are another 
story, but those folks aren’t on our payroll.”  

On the issue of “[o]utside work” and the SBJ article, the 
Dickerson report stated its “[k]ey findings:  [Plaintiff] denied that 
any TV show is in the works and said the first he heard of it was 
when a couple of colleagues emailed him about the article.  He 
said he and Tollin had some casual conversations about a father-
daughter story ‘a couple of years ago’ but that nothing ever came 
of it.  He said he was ‘as dumbfounded as anyone’ to hear about 
the article.  ‘There is no TV show,’ [plaintiff] said.  ‘There is no 
agreement to do one.  There is no money that has exchanged 



22

hands.’  [¶]  [Plaintiff] emailed me the photo of a text that he sent 
to Tollin on 6/11 asking what the heck was going on (it had 7 
questions marks in it).  [Plaintiff] said he concluded that Tollin 
‘embellished’ the whole thing – a case of a Hollywood guy trying 
to puff himself up.  [¶]  That’s pretty much the version Tollin 
gave, except that Tollin said the last time he and [plaintiff] had 
talked informally about a potential project may have been 2012.  
He said there was nothing to the S[B]J story, and characterized 
the whole thing as a misunderstanding. . . .”    

Ms. Dickerson’s “[f]inal thoughts” were that “Tollin has a 
pretty casual relationship with the truth, no question.  But in the 
case of [plaintiff], until we find evidence to the contrary, we’re 
obligated to take him at his word.”   

Mr. Duvoisin knew, from Ms. Dickerson’s interview notes, 
that Mr. James told her that “[plaintiff] has tried to pitch this 
before [TV and movie projects].  This is something he’s been 
trying to do for a long time.  I never saw an issue.  We allowed 
him to do that.  We never stopped him from doing that. . . .  Three 
to four times he mentioned it.  He was trying to get one done 
without any success.”  As for the last time Mr. James 
remembered plaintiff talking about any project, Mr. James said, 
“As far as I know, a couple of years.  It’s not something that has 
been a continual topic.  But it is a long-standing thing.”  

Paula Markgraf, then the director of human resources for 
The Times, was “pulled [in to] participate in” the investigation, 
specifically “to pull e-mails,” on June 26.  She did not have access 
to the email servers, and contacted the IT department in late 
June 2013 to download emails involving plaintiff.  She received 
the emails on July 9, performed various searches, and reviewed 
and printed out “a rather thick set of e-mails” that she passed to 



23

Mr. Crawford on July 12.  He in turn passed them to 
Mr. Duvoisin.  Mr. Duvoisin reviewed the emails and created a 
six-page summary of “what we had found by reviewing the e-
mails and . . . what the issues were that they raised,” and to 
“identify the things we wanted to ask [plaintiff] about.”  

The emails revealed plaintiff’s activities in 2011 and 2012 
that we have described in part 1.b., ante.  They also showed that 
plaintiff had written a column in May 2012 about a Norwegian 
Olympian about whom Mr. Tollin produced a documentary that 
was to air on ESPN; plaintiff sent a copy of the column to 
Mr. Tollin for his review before publication, and made two 
“rather innocuous changes” Mr. Tollin suggested before 
submitting the column for publication.  Then, Mr. Duvoisin’s 
summary states, there was “a big gap” in “the email trail” until 
the Howard interview arrangements and ensuing video 
controversy in May 2013. Mr. Duvoisin later testified there were 
no email communications in 2013 suggesting that plaintiff had 
sold a show, was getting money, had “discussed this project,” or 
that “suggested he was trying to do this video to help this 
project.”  (Plaintiff testified he had not spoken to Mr. Tollin about 
a television show in 2013, and the record shows only one email 
exchange with Mr. Tollin in 2013 before the Howard video 
matter, and that had nothing to do with a television show.)  

Mr. Duvoisin concluded that plaintiff had been “untruthful 
with us about several things,” including statements that 
Mr. Tollin was “an old friend, and they’d talked casually about a 
TV project long ago” (plaintiff had met Mr. Tollin two years ago 
and the work they did was “very serious”).  Mr. Duvoisin also 
doubted plaintiff’s claim that he had not read the SBJ article, and 
observed that plaintiff and Mr. Tollin “appeared to have 



24

coordinated their story” that the article was erroneous.  Nor did 
plaintiff tell his editors about his June 11 pitch to Mr. Tollin 
about a weekly webcast “just weeks ago.”  Mr. Duvoisin 
concluded plaintiff violated The Times’s newsroom ethics 
guidelines by “show[ing] stories to interested outside parties 
before publication”; by pitching the weekly webcast to an outside 
party without his editors’ approval or knowledge; and, if he had 
“sold” a sitcom in 2011, he did not disclose the outside income as 
required.  Mr. Duvoisin proposed a number of questions to ask 
plaintiff and others.  

Meanwhile, on July 12, 2013, plaintiff wrote to 
Mr. Maharaj about The Times’s “disregard for the stress, impact 
on my health and potential damage to my reputation.”  Plaintiff 
said he did not understand “the delay in this process, which 
heightens my suspicion something else is at work here.”  Plaintiff 
stated he was leaving on a vacation the following day and would 
return on July 24, and asked that matters be resolved at that 
time. 

When plaintiff returned, a meeting was set for July 25, 
2013, and plaintiff was told “a human resources person would be 
attending the meeting.”  He “cleaned out [his] desk, anticipating” 
a termination.  He then met with Mr. Maharaj and Mr. Duvoisin, 
who told him the investigation was still ongoing, and set a 
meeting for July 30, 2013. 

At the July 30 meeting, Ms. Markgraf was also present, 
and the three of them questioned plaintiff.  Mr. Duvoisin 
suggested plaintiff had not been truthful.  Plaintiff said “they 
couldn’t get it through their heads that when I said, ‘there is no 
script,’ I was referring directly to the accusation that there was a 
T.V. show, a business relationship with Mandalay Sports Media.”  



25

On July 31, 2013, Ms. Markgraf emailed Mr. Maharaj, 
urging a final decision as soon as possible, saying:  “[Plaintiff] 
made a good case for this dragging out as well as causing stress 
and harm to his reputation.  I have seen many emails in his inbox 
asking what is happening from the public, including questions 
whether he is being fired.”  

Messrs. Duvoisin and Maharaj and Ms. Markgraf met 
again with plaintiff on August 7, 2013, to discuss “discrepancies” 
and “to ask more questions about them.”  They showed plaintiff 
about a dozen emails and the January 2011 script, and “they 
were trying to link this 2011 script to 2013, the Dwight Howard 
video . . . .”  Mr. Maharaj told plaintiff, “ ‘I’ve lost trust in you.’ ”  
Plaintiff told Mr. Maharaj that he had done nothing to merit that 
kind of comment, and he “was losing trust in them as my 
superiors[.]”  It “clearly appeared to [plaintiff] that they were 
operating off of some plan because it didn’t matter what I said.” 
Ms. Markgraf said, “ ‘These two gentlemen will have to figure out 
your fate.  One of the possibilities is termination.”  Plaintiff “was 
numb at that point.”  
4. The August 8, 2013 Demotion 

The four met again the following day, August 8, and on the 
same day plaintiff received a “final written warning.”  Plaintiff 
was told, both orally and then in writing, that “[e]ffectively [sic] 
immediately, you are no longer a columnist.  After your pending 
vacation, you will be a Reporter II on the sports staff.  There will 
be no reduction in your salary at this time.”1  

                                      
1  Mr. Duvoisin testified that “Reporter II is a senior reporter 
at the L.A. Times.  It is the job in which most of our most 
experienced staff hold that rank of Reporter II including . . . 
maybe six Pulitzer Prize-winning reporters.  [I]t would be one of 



26

At the meeting, Mr. Duvoisin told plaintiff he “had broken 
the ethics code for not having permission to shop different 
projects around or . . . get involved in outside activities” and “for 
passing columns”; that he had “lost the trust of the editors” and 
“had . . . not been forthcoming in answering questions”; and 
“mentioned again the notion of a public embarrassment to the 
L.A. Times.”  The written warning also stated that “[n]ot 
reporting the outside activities during the 2010, 2011 and 2012 
annual review of the Tribune Business Code of Conduct is also a 
violation of company policy.”  The only mention of the Dwight 
Howard video was this:  “Before any of the issues arose that led 
to an investigation of your activities, we had been concerned 
about the quality and tone of your column and about your public 
behavior.  As you recall, we met separately with you and your 
editors on several occasions in May 2013 to discuss our concerns 
– well before the Dwight Howard video surfaced.”  
5. Post-demotion Developments 

After the August 8, 2013 meeting, plaintiff did not return to 
work.  About a week after the meeting, The Times received a 
letter from plaintiff’s lawyer stating that plaintiff believed he had 
been constructively discharged.  “[R]elatively soon” after that, the 
then-publisher and chief executive officer of The Times, Eddy 
Hartenstein, asked Mr. Duvoisin and Mr. Maharaj to reconsider 
whether plaintiff could resume his column.  They did so, and met 
with plaintiff on September 4, 2013, telling him “they wanted 
[him] back.”  But when he asked how many columns he would 
write and whether he had to change his interviewing approach, 
they told him they would discuss that when he returned.  He 
                                                                                                       
the most sought after positions you could have to be a senior 
reporter on the staff of the L.A. Times.”  



27

questioned their motives and did not trust them.  A proposed 
contract “demand[ed] that I admit to wrongdoing” and was a 
“one-year . . . guaranteed contract” and “after the first three 
months, they could get rid of me . . . for no cause” but with the 
obligation to pay him for the rest of the year.  (This proposed 
contract is not in evidence.) 

The next day, plaintiff met with editors at the Orange 
County Register, and by September 9, 2013, had accepted a 
position as a columnist there.  The Register later experienced 
financial problems, and in June 2014 plaintiff accepted a buyout 
(three months’ severance pay in exchange for resignation) that 
the Register offered to its staff in advance of preparation of a 
layoff list.  
6. The Lawsuit 

Plaintiff filed this lawsuit on October 15, 2013.  In addition 
to the facts recited above, the evidence adduced during the 28-
day trial included the following points. 

a. Discrimination/pretext issues 
Mr. James testified that plaintiff’s “sense of journalistic 

ethics has been strong throughout” his career, and Mr. Dwyre, 
who was plaintiff’s supervisor for many years and after that a 
fellow columnist, testified that the incident in June 2013 “was the 
first time that there was any ethical question about” plaintiff.  
 Kelly Bassin (formerly Kelly Burgess), who worked at The 
Times from 1983 until March 2012 and was Mr. James’s 
assistant from July 2009 until she left, testified about the layoffs 
she witnessed in the five years before she left (30 to 
40 employees).  She noticed that “they seemed to be targeting and 
focusing on older, more long-term coworkers of mine, people who 
had been there for some time and were likely higher salaried 



28

employees.”  Mr. James “confided in [her] that he was specifically 
told to target certain people, the older, higher salaried 
employees.”  

Mark Heisler was a columnist for The Times from 1991 to 
2011, when he was involuntarily laid off at the age of 67.  One of 
the reasons cited by Mr. Cherwa for Mr. Heisler’s termination 
was that “we could maybe save another job.  We could save 
someone who wasn’t, you know, . . . in that near retirement 
position.”  (Mr. Cherwa asserted that Mr. Heisler “had already 
said he planned to retire . . . .”  At the time of trial, Mr. Heisler 
was a freelance correspondent with L.A. News Group and a 
freelance blogger for Forbes.com.)  

After plaintiff left, Mr. James planned to request two new 
hires.  Mr. James wanted to hire Steve Dilbeck, a versatile and 
solid writer, 61 years old, who was “very . . . plugged in to the 
sports scene in Los Angeles,” for one of the positions, and the 
other would be “someone younger.”  Mr. James told Mr. Dilbeck 
that “the average age of our staff is 53,” and “we have to get 
younger.”  Mr. Maharaj and Mr. Duvoisin made the ultimate 
hiring decisions.  Two men, one in his 20’s and one in his 20’s or 
30’s, were hired.  One of them came in at a “fairly high salary,” 
but “less than half” of plaintiff’s salary.  

Plaintiff testified that many of the employees “being asked 
to leave” during the preceding five years “were close to my age,” 
so “I was aware that an older crowd . . . was being shown the 
door.”  

b. Damages issues 
Plaintiff presented extensive evidence of his emotional 

distress and worry about damage to his reputation during the 
investigation.  He conveyed this to Mr. Maharaj as early as 



29

July 2, saying he was forced to avoid readers, friends and 
associates during the wait and there was already a rumor he was 
leaving the paper.  He did so again on July 12, telling 
Mr. Maharaj he was “dumbfounded by the disregard for the 
stress, impact on my health and potential damage to my 
reputation” in the month since he had been told to stop writing.  

In addition to his own testimony, his wife and daughter 
testified about plaintiff’s stress, confusion, irritability and 
reclusiveness during the column suspension, and his depression 
and withdrawal after the loss of his column.  The defense’s 
forensic psychologist (Dr. Francine Kulick) testified plaintiff 
developed “an adjustment disorder with features of anxiety and 
depression at the end of May 2013,” and diagnosed plaintiff with 
major depressive disorder in the severe range as of October 2014. 
She testified plaintiff “had an emotional reaction to the loss of 
prestige and recognition due to his decision to no longer work at 
the L.A. Times[.]”  Plaintiff’s expert psychiatrist, Dr. Warren 
Procci, also presented testimony on this subject (including that 
plaintiff “certainly was already experiencing a very good deal of 
depression at the time that he quit.  Now, it may be the case that 
the fact of quitting . . . did contribute to the depression 
worsening”).  

We will discuss this and other evidence on noneconomic 
damages as necessary in connection with the legal issues on 
appeal. 
 c. The special verdict and postjudgment orders 

The jury found in favor of plaintiff on his claims of 
disability and age discrimination, and on his claim of constructive 
termination.  The jury was directed to award past and future 
economic damages only if it found plaintiff was constructively 



30

terminated.  The jury awarded past economic damages of 
$330,358 and future economic damages of $1,807,033.  The jury 
found past noneconomic loss of $2,500,000 and future 
noneconomic loss of $2,500,000.  The jury found that plaintiff did 
not prove by clear and convincing evidence that The Times acted 
with malice, oppression or fraud.  
 Judgment was entered on November 5, 2015.  Defendant 
filed motions for JNOV and for a new trial.   

The trial court granted defendant’s motion for JNOV on the 
claim for constructive termination and denied the JNOV motion 
on the claims for age and disability discrimination.  

The court also granted defendant’s motion for a new trial 
“on the claim for constructive discharge (termination) and all 
damages, economic and noneconomic, assessed and based on that 
claim.”  The court denied the new trial motion as to the age and 
disability discrimination causes of action, stating that the 
“motion for a new trial is denied on all grounds other than the 
ground of the insufficiency of the evidence to sustain a claim of 
constructive discharge and the award of damages, economic and 
noneconomic, addressed in this ruling.”  

 Plaintiff appealed from the posttrial orders granting in 
part defendant’s JNOV and new trial motions. Defendant 
appealed from the orders denying in part defendant’s JNOV and 
new trial motions.  

DISCUSSION 
1. Plaintiff’s Appeal 

a. The JNOV ruling on constructive discharge 
i. The standard of review 

“A motion for judgment notwithstanding the verdict may be 
granted only if it appears from the evidence, viewed in the light 



31

most favorable to the party securing the verdict, that there is no 
substantial evidence in support.”  (Sweatman v. Department of 
Veterans Affairs (2001) 25 Cal.4th 62, 68.)  On appeal, “the 
standard of review is whether any substantial evidence--
contradicted or uncontradicted--supports the jury’s conclusion.”  
(Ibid.) 

ii. The law on constructive discharge 
“Constructive discharge occurs when the employer’s 

conduct effectively forces an employee to resign.  Although the 
employee may say ‘I quit,’ the employment relationship is 
actually severed involuntarily by the employer’s acts, against the 
employee’s will.  As a result, a constructive discharge is legally 
regarded as a firing rather than a resignation.”  (Turner v. 
Anheuser-Busch, Inc. (1994) 7 Cal.4th 1238, 1244-1245 (Turner).) 

To establish a constructive discharge, an employee must 
prove “that the employer either intentionally created or 
knowingly permitted working conditions that were so intolerable 
or aggravated at the time of the employee’s resignation that a 
reasonable employer would realize that a reasonable person in 
the employee’s position would be compelled to resign.”  (Turner, 
supra, 7 Cal.4th at p. 1251.) 

Turner further tells us that, “[i]n order to amount to a 
constructive discharge, adverse working conditions must be 
unusually ‘aggravated’ or amount to a ‘continuous pattern’ before 
the situation will be deemed intolerable.”  (Turner, supra, 7 
Cal.4th at p. 1247; see id. at p. 1246 [“The proper focus is on 
whether the resignation was coerced, not whether it was simply 
one rational option for the employee.”].)  “[A] poor performance 
rating or a demotion, even when accompanied by reduction in 
pay, does not by itself trigger a constructive discharge.”  (Id. at 



32

p. 1247; see also Gibson v. Aro Corp. (1995) 32 Cal.App.4th 1628, 
1635 (Gibson) [employee’s demotion does not constitute 
constructive discharge].)  But, as the court observed in Scott v. 
Pacific Gas & Electric Co. (1995) 11 Cal.4th 454 (Scott), “Turner 
did not hold . . . that a demotion can never be the basis for a 
wrongful termination.”  (Id. at p. 468, fn. 3; see ibid. [observing 
that the question “whether a demotion may be so drastic or 
punitive as to constitute a constructive discharge” was not before 
the Scott court].) 

The standard by which a constructive discharge is 
determined “is an objective one, and the proper focus is on the 
working conditions themselves.”  (Gibson, supra, 32 Cal.App.4th 
at p. 1637, citing Turner, supra, 7 Cal.4th at pp. 1248, 1251; see 
ibid. [“Bruised egos and hurt feelings are not part of the Turner 
equation.”].) 

iii. Contentions and conclusions 
Plaintiff contends he “proved that his punitive demotion 

was accompanied by aggravating conditions.”  By this we 
understand him to mean that there was substantial evidence his 
demotion, together with circumstances preceding it, constituted 
adverse working conditions that – as the jury was instructed – 
were “unusually aggravated or involve[d] a continuous pattern of 
mistreatment,” thus making the situation intolerable and 
effectively coercing his resignation.  (See Turner, supra, 7 Cal.4th 
at p. 1247.)  We do not find such evidence in the record.    

Plaintiff lists, as the intolerable conditions that forced him 
to resign, the following:  (1) the May 28 reduction in his columns 
from three to two per week; (2) Mr. Duvoisin’s statement to 
Mr. James (conveyed to plaintiff at the May 28 meeting with 
Mr. James) that plaintiff was a “public embarrassment” to The 



33

Times; (3) Mr. Duvoisin’s criticism, conveyed at the May 28 and 
May 29 meetings, that plaintiff’s writing was sloppy and not up 
to The Times’s standards; (4) “[f]alse accus[ations] of unethical 
conduct”; (5) the suspension of his columns “for an unreasonable 
55 days” (June 24 to August 8); (6) on June 24, plaintiff was “told 
not to say anything” about the investigation, so he could not 
“explain himself to his sources . . . and fans, damaging his 
journalistic resources”; (7) he was “[d]amaged in his professional 
reputation with his column inexplicably absent for two months”; 
(8) his demotion to an “entry-level assignment position, based 
upon false policy violations resulting from discriminatory 
motives”; (9) the August 8 final warning that “placed [him] on a 
performance plan warning of potential termination”; and (10) the 
September 4 offer of “an ambiguous columnist position, reporting 
to editors who falsely accused him and called him 
untrustworthy.”  

We conclude, as a matter of law, that none of these 
circumstances, alone or in combination, amount to working 
conditions that are either unusually aggravated or a continuous 
pattern of mistreatment.  There is no evidence to support some of 
them.  Others consist only of plaintiff’s subjective reaction to 
standard employer disciplinary actions – criticism, investigation, 
demotion, performance plan – that, even if undertaken for 
reasons (plaintiff’s age and disability) later found to include 
discrimination, are well within an employer’s prerogative for 
running its business.  Unless those standard tools are employed 
in an unusually aggravated manner or involve a pattern of 
continuous mistreatment, their use cannot constitute 
constructive discharge. 

We begin with two points of clarification. 



34

First, there was, as the trial court found, substantial 
evidence that plaintiff’s age and disability were “substantial 
motivating reason[s]” for the adverse employment action or 
actions to which plaintiff was subjected.  But the discriminatory 
motive for plaintiff’s working conditions has no bearing on 
whether the evidence was sufficient to establish constructive 
discharge.  (See Cloud v. Casey (1999) 76 Cal.App.4th 895, 905 
[“The question . . . is not whether there was [unlawful gender] 
discrimination [the jury found there was, and the court upheld 
punitive damages], but whether the discriminatory working 
conditions were so extreme as to coerce a reasonable employee to 
resign, thereby constituting a constructive discharge”; “[u]nder 
the objective test set out in Turner,” the trial court correctly ruled 
the plaintiff’s resignation was not a constructive discharge as a 
matter of law].)   

Second, the record is clear on this point:  The publication of 
the SBJ article provided a legitimate basis for an inquiry by 
defendant, because it suggested the possibility that the video of 
the Dwight Howard interview was being used to promote an 
outside business arrangement between plaintiff and Mr. Tollin 
for the creation of a television show.  While the evidence may 
allow inferences of additional motives, no reasonable juror could 
conclude that defendant was not entitled to undertake an 
investigation.  Plaintiff’s personal reaction to that investigation 
or to his demotion cannot provide a basis to conclude that 
plaintiff’s working conditions were “unusually aggravated” or 
that there was a “continuous pattern of mistreatment.”  As 
Gibson expressly states, “[u]nder Turner, the proper focus is on 
the working conditions themselves, not on the plaintiff’s 
subjective reaction to those conditions.”  (Gibson, supra, 32 



35

Cal.App.4th at p. 1636; see ibid. [“[The plaintiff’s] 
embarrassment about working as a sales representative does not 
convert his demotion into a constructive discharge,” and “People 
who are demoted naturally have new job responsibilities, new 
supervision, and lower pay.  Inferentially, that is what is 
supposed to happen when one is demoted.”].)  

With those principles in mind, it is plain the evidence did 
not support intolerable working conditions forcing plaintiff’s 
resignation. 

The first three items plaintiff lists (the column reduction, 
and Mr. Duvoisin’s criticisms of plaintiff as a “public 
embarrassment” and for sloppy writing) do not remotely resemble 
“unusually aggravated” working conditions.  Criticism of an 
employee’s job performance, even “ ‘unfair or outrageous’ ” 
criticism, “ ‘does not create the intolerable working conditions 
necessary to support a claim of constructive discharge.’ ”  (Gibson, 
supra, 32 Cal.App.4th at p. 1636, italics omitted.) 

The fifth, sixth and seventh items (the suspension of his 
columns “for an unreasonable 55 days,” during which he was 
“told not to say anything” about the investigation, thus damaging 
his journalistic resources and his professional reputation) find no 
support in the evidence.  His column was suspended, but there 
was no evidence of any unreasonable delay in the investigation.  
Nor was there any evidence of damage to his sources or to his 
reputation.  The evidence plaintiff cites for this is that he was 
worried about his reputation, and received many emails (from 
“everybody from big-time athletes to readers” who “wanted to 
know why [he was] not writing,” including “questions whether he 
is being fired.”  While this is evidence of plaintiff’s own stress and 
concern, it is not evidence of damage to his reputation or to his 



36

relationships with his sources.  As the trial court aptly stated, 
plaintiff’s avoidance of business associates and readers while 
awaiting the outcome of the investigation is not evidence of “an 
improper action or any resulting intolerable working conditions.  
Necessarily, when an employer undertakes a review of an 
employee’s conduct, there will be a passage of time before an 
investigation can be completed and it would be expected the 
employee would experience anxiety.”  

A similar conclusion applies to plaintiff’s fourth item 
(“[f]alse accus[ations] of unethical conduct”).  Certainly there was 
conflicting evidence, and the jury could properly find plaintiff did 
not, in fact, engage in any unethical conduct.  But an 
investigation into that issue does not create the “sufficiently 
extraordinary and egregious” conditions (Turner, supra, 7 Cal.4th 
at p. 1246) necessary to trigger a constructive discharge.  The 
record fully supports the trial court’s conclusion there was no 
evidence that any damage to plaintiff’s reputation “was occurring 
or eventually occurred.”  As the court pointed out, “There was no 
evidence that anyone in the workplace, beyond those involved in 
the investigation, knew of any allegations of ethics violations.  
Employee matters, including investigations, are considered to be 
confidential and there was no evidence that such confidentiality 
was breached at any time.”2  
                                      
2  Plaintiff points to Mr. Dwyre’s testimony that reputation is 
“huge” in the newspaper business and an alleged ethical violation 
can be “death” to a columnist’s career.  No doubt that is so, but 
that has no bearing where there is no breach of confidentiality.  
And, as the trial court pointed out, Mr. Dwyre did not testify that 
any kind of ethical violation would have that effect.  (“All of the 
so-called ethics violations that were potentially involved in this 
investigation related to the internal operations of the 



37

Finally, the eighth, ninth and tenth items (plaintiff’s 
demotion to an “entry-level” position, placement on a 
performance plan, and the post-resignation offer to restore his 
column) likewise are not evidence of “unusually aggravated” 
working conditions or a “pattern of mistreatment.”  (There is no 
evidence plaintiff was demoted to an “entry-level” position – only 
plaintiff’s own perception that he was demoted from “the top of 
the hill down to the bottom.”  And the offer to return plaintiff to 
his position as columnist occurred after his resignation and could 
not have contributed to it.)  As we have already observed, Turner, 
and cases before and after it, all tell us that demotion cannot by 
itself trigger a constructive discharge.  Neither can a performance 
plan, which is a natural accompaniment to a demotion. 

Plaintiff contends that a demotion when coupled with other 
circumstances may amount to “unusually aggravated” working 
conditions or to a continuous pattern of mistreatment, citing 
Thompson v. Tracor Flight Systems, Inc. (2001) 86 Cal.App.4th 
1156 (Thompson) [concluding substantial evidence supported the 
jury’s constructive discharge finding].)  Specifically, plaintiff 
points to Thompson’s rejection of the employer’s “attempts to slice 
into separate incidents – and to evaluate individually – evidence 
from which the jury could and clearly did find a ‘continuous 
pattern’ of conduct on the part of [the employer].”  (Id. at p. 1168.) 

Thompson does not help plaintiff.  In Thompson (which did 
not involve a demotion), there was evidence the plaintiff’s 

                                                                                                       
newspaper[,] and not to relationships with those outside such as 
maintenance of confidentiality or accurate and truthful reporting 
of what was said or occurred.  As a matter of common sense, it is 
the latter that has the potential of compromising the reputation 
of a columnist or reporter.”)  



38

supervisor “intentionally had made it impossible for [the 
plaintiff] to do her job through a continuous course of 
intimidation and harassment.”  (Thompson, supra, 86 
Cal.App.4th at p. 1170.)  Thompson observed that “employers 
have the right to unfairly and harshly criticize their employees, 
to embarrass them in front of other employees, and to threaten to 
terminate or demote the employee.”  (Id. at p. 1171.)  But 
“a continuous course of such actions, uncorrected by 
management, can constitute objectively intolerable working 
conditions.”  (Ibid.)  Citing the Turner standard (“ ‘adverse 
working conditions must be unusually “aggravated” or amount to 
a “continuous pattern” ’ ”), Thompson concludes:  “Implicit in this 
disjunctive formulation is that even though individual incidents 
in a campaign of harassment do not constitute justification for an 
employee to resign, the overall campaign of harassment can 
constitute such a justification.”  (Thompson, at p. 1172.) 

This case is nothing like Thompson.  The evidence plaintiff 
cites does not show an “overall campaign of harassment,” as it did 
in Thompson.  It shows meetings conveying criticisms (that 
plaintiff found insulting); suspension of plaintiff’s columns while 
an investigation was conducted (causing plaintiff anxiety and 
depression); the investigation (which plaintiff felt was “unfair” 
and “unreasonable,” but during which, as the trial court found, 
“[t]here was no evidence that at any time . . . he was the object, 
directly or indirectly, of any criticism, hostility or harassment”); 
and the ultimate demotion and final warning (performance plan), 
in which The Times indicated the investigation’s findings of 
ethical violations had “damage[d] our trust in you and in your 
suitability to serve as a Times columnist” (a conclusion with 
which plaintiff disagreed).  



39

In short, the evidence showed only plaintiff’s personal, 
subjective reactions to defendant’s use of standard disciplinary 
procedures:  criticisms, a suspension, an investigation, and 
demotion with a performance plan – all performed with no breach 
of confidentiality and with no harassment or other mistreatment 
of plaintiff.  While the evidence allowed the inference that age or 
disability discrimination was a motivating factor in one or more 
of defendant’s actions, nothing in the conveyance of the criticism, 
the performance of the investigation, or the resulting demotion 
and performance plan reflected any “unusually aggravated” 
working conditions or the “continuous pattern of mistreatment” 
necessary for a constructive discharge.  It is the working 
conditions themselves – not the plaintiff’s subjective reaction to 
them – that are the sine qua non of a constructive discharge.  
(See Gibson, supra, 32 Cal.App.4th at p. 1636.)   

Plaintiff insists that Turner’s objective standard means we 
must assess the evidence of “whether conditions were intolerable” 
from the point of view of a “prominent columnist for [a] national 
publication” – not from the point of view of “reasonable employees 
generally.”  He points out he was “a public figure in an influential 
position, whose actions and absences were observed by the 
journalism world, his sources and the public at large,” so the jury 
“properly considered evidence of [his] own emotional distress” in 
deciding “whether a reasonable person in his position would have 
found his working conditions similarly intolerable.”  He concludes 
there was substantial evidence that “[his] situation had become 
so intolerable that he could not continue working for these men 
who had discriminated against him and impugned his integrity.”  

Plaintiff’s contention is simply contrary to law, which 
imposes an objective standard, and requires “the proper focus [to 



40

be] on the working conditions themselves,” and “not on the 
plaintiff’s subjective reaction to those conditions.”  (Gibson, supra, 
32 Cal.App.4th at pp. 1636, 1637.)  The standard does not change 
merely because of the employee’s prominence.  To hold otherwise 
could turn any employer investigation of a well-known employee 
into a constructive discharge, and eviscerate the requirement the 
employee show “sufficiently extraordinary and egregious” 
conditions (Turner, supra, 7 Cal.4th at p. 1246) to trigger a 
constructive discharge. 

In the end, the evidence merely shows, as the trial court 
concluded, plaintiff’s “own reaction to the fact of an investigation 
in which The Times sought information from others instead of 
accepting his own version of events.”  The evidence shows 
plaintiff’s loss of trust and confidence in his superiors at The 
Times, but “[t]his is also his personal response from the fact that 
he believes that he did nothing wrong.”  

In short, the record is devoid of evidence that defendant 
intentionally created or knowingly permitted “working conditions 
that were so intolerable or aggravated at the time of the 
employee’s resignation that a reasonable employer would realize 
that a reasonable person in the employee’s position would be 
compelled to resign.”  (Turner, supra, 7 Cal.4th at p. 1251.)  
Accordingly, the trial court did not err in granting defendant’s 
JNOV motion on plaintiff’s constructive discharge claim, and we 
need not consider the court’s alternative order granting a new 
trial on that claim. 

b. The ruling granting a new trial on damages 
  i. The standard of review 
 “The determination of a motion for a new trial rests so 
completely within the court’s discretion that its action will not be 



41

disturbed unless a manifest and unmistakable abuse of discretion 
clearly appears.  This is particularly true when the discretion is 
exercised in favor of awarding a new trial, for this action does not 
finally dispose of the matter.  So long as a reasonable or even 
fairly debatable justification under the law is shown for the order 
granting the new trial, the order will not be set aside.”  (Jiminez 
v. Sears, Roebuck & Co. (1971) 4 Cal.3d 379, 387 (Jiminez).)  
A new trial order “ ‘must be sustained on appeal unless the 
opposing party demonstrates that no reasonable finder of fact 
could have found for the movant on [the trial court’s] theory.’ ”  
(Lane v. Hughes Aircraft Co. (2000) 22 Cal.4th 405, 412.) 
  ii. Background 

In addition to granting defendant’s JNOV motion on the 
constructive discharge claim, the trial court granted defendant’s 
motion for a new trial “on the claim for constructive discharge 
(termination) and the damages assessed on that claim.”  The 
court denied the new trial motion “on all grounds other than the 
ground of the insufficiency of the evidence to sustain a claim of 
constructive discharge and the award of economic damages 
addressed in this ruling.”   

The next day, January 5, 2016, defendant filed an ex parte 
application to clarify the court’s ruling “to expressly state that 
The Times motion for a new trial as to noneconomic damages is 
granted.”  Defendant pointed out that plaintiff’s “alleged adverse 
employment actions supporting noneconomic damages are 
substantially interwoven with the now-defunct constructive 
discharge claim . . . .”   

Plaintiff had no opportunity to respond in writing (because 
January 5, 2016, was the last day the court had jurisdiction to 
modify its ruling), but counsel were heard fully at a hearing on 



42

that day.  The court observed the application was “legitimately a 
motion for clarification because . . . at no place in the ruling did I 
specifically mention the noneconomic damages.”  

After all counsel presented their arguments, the court 
granted the ex parte application, stating the “application is 
granted and I will clarify.”  The court concluded:  “The 
clarification will be that I said all damages in several parts.  
I meant ‘all damages.’  I did not address specifically the reason 
why it is all damages, but I think the clarification calls for it and 
I will so clarify.”  The court’s minute order states, “It was the 
court’s intention that the noneconomic damages should be 
included because it is not possible to determine what amount, if 
any, the jury awarded because of a constructive discharge.”  

Later that day, the court issued an amended ruling, adding 
this explanation:  “[T]he granting of the motion for a new trial 
includes the issue of the noneconomic damages awarded on the 
ground that it is not possible to determine what portion, if any, of 
said damages was based on the claim of a constructive discharge 
which is an adverse employment action.  There was substantial 
evidence of [plaintiff’s] emotional distress arising from the events 
that are the basis of his claims of discrimination.  Those claims, 
however, included his distress arising from the conditions that he 
considered to be the basis of a constructive discharge and the 
effect and consequences of that discharge on his emotional 
health.  It is not possible to separate what damages may have 
been awarded for the discrimination alone from what 
noneconomic damages were awarded that included a constructive 
discharge.  It is probable that the jury’s award of noneconomic 
damages included some compensation for the constructive 



43

discharge which is an event of a very different character than a 
voluntary resignation.”  

iii. Contentions and conclusions 
 Plaintiff contends the trial court made an error of law when 
it concluded it was impossible to determine “what amount, if any, 
the jury awarded because of a constructive discharge.”  For the 
proposition that the court’s ruling was based on a mistaken 
conclusion of law, plaintiff cites Bermudez v. Ciolek (2015) 237 
Cal.App.4th 1311, 1324.  That case stated that “ ‘[w]hether a 
plaintiff “is entitled to a particular measure of damages is a 
question of law subject to de novo review,” ’ ” while the amount of 
damages is a fact question.  (Ibid., see id. at p. 1329 [issue was 
proper measure of damages for medical expenses in suit by an 
uninsured plaintiff].)   

We fail to see the relevance of Bermudez to the trial court’s 
ruling:  that it was impossible to determine what amount of 
noneconomic damages the jury would have assessed in 
circumstances where, as a matter of law, plaintiff’s decision to 
resign after his demotion was voluntary, not coerced.  While 
plaintiff insists the ruling rested on an error of law, he provides 
no cogent explanation of the alleged error. 
 First, he asserts he “was denied his due process rights” 
because he had no opportunity to respond in writing to 
defendant’s ex parte application to clarify the court’s ruling.  
Plaintiff cites no authority for, and no further discussion of, his 
due process claim, and accordingly we do not consider it further.  
As noted above, plaintiff was heard fully at the hearing, and he 
did not claim in the trial court that he was denied due process. 
 Second, plaintiff repeatedly asserts that constructive 
discharge was a legal theory, not a separate cause of action – that 



44

is, his constructive discharge was one of the several adverse 
employment actions defendant took against him, all based on his 
age and disability.  In fact, plaintiff alleged a separate cause of 
action, but in the end the court and all parties agreed it was 
unnecessary to give the CACI instructions on all the elements of 
constructive discharge in violation of public policy.  Instead, the 
court and all parties agreed to give only a modified version of 
CACI No. 2510 explaining the phrase “constructive discharge.”  
The court and all parties agreed that plaintiff needed to maintain 
his claim for constructive discharge in violation of FEHA in order 
to recover economic damages.  We find no relevance in plaintiff’s 
proposition that constructive discharge was a “finding” and “not a 
separate cause of action.”  

Plaintiff makes another confounding argument to the effect 
that the jury found his demotion was discriminatory; the 
evidence supporting his discrimination claims included “the same 
conduct on which the legal theory of constructive discharge was 
based”; and even if defendant’s conduct was insufficient to prove 
constructive discharge, that conduct “did not become inadmissible 
to prove [plaintiff’s] FEHA claims, and all damages resulting 
from discriminatory adverse conduct including demotion are 
recoverable.”  All that may be so, but the question is not the 
admissibility of the evidence of defendant’s conduct (or the 
recoverability of all damages “resulting from” that conduct).  The 
question is the amount of damages for emotional distress that 
actually did “result[] from” the discriminatory demotion – as 
opposed to the emotional distress that may have resulted from 
plaintiff’s own decision to resign (and his later decision not to 
accept defendant’s offer to return him to his position as 
columnist).  



45

There was evidence, for example, of plaintiff’s stress and 
anxiety during the column suspension, but there was also 
testimony about an increase in his depression after he left The 
Times.  As recounted earlier, the defense’s forensic psychologist 
testified plaintiff “had an emotional reaction to the loss of 
prestige and recognition due to his decision to no longer work at 
the L.A. Times,” and plaintiff’s expert psychiatrist also testified 
that “it may be the case that the fact of quitting . . . did 
contribute to the depression worsening.”  There was also 
testimony that plaintiff’s symptoms improved when he went to 
work for the Orange County Register, and he was eventually 
more depressed after leaving the Register.   

In short, we agree with the trial court’s conclusion that it is 
impossible to separate “what damages may have been awarded 
for the discrimination alone from what noneconomic damages 
were awarded that included a constructive discharge” – that is, 
damages for plaintiff’s distress arising from “the effect and 
consequences of that discharge,” an event “of a very different 
character than a voluntary resignation.”3  There was no error in 
the trial court’s ruling. 

                                      
3  Plaintiff also suggests that “[i]f any ambiguity theoretically 
resulted from the damages questions in the Special Verdict, then 
Defendant invited that error and is prevented from attacking the 
Special Verdict.”  This claim is baseless.  The comments of 
defense counsel that plaintiff cites (merely confirming plaintiff 
“could be discriminated against but not constructively terminated 
and have emotional distress damages”) occurred on October 28, 
2015, when the parties first discussed with the court their 
respective drafts of the special verdict form.  The following day, 
after further discussions during the morning session and at the 
beginning of the afternoon session, the clerk handed the court a 



46

2. Defendant’s Appeal 
 Defendant contends the trial court should have granted its 
JNOV motion on all of plaintiff’s claims, because plaintiff “did not 
suffer an adverse employment action.”  Alternatively, defendant 
contends the court should have granted a new trial on liability for 
plaintiff’s discrimination claims, “untainted by [plaintiff’s] 
erroneous constructive discharge theory.”  We disagree with both 
contentions. 

a. The ruling denying JNOV on plaintiff’s age and 
disability discrimination claims  

As discussed above, our review of the trial court’s denial of 
defendant’s JNOV motion is limited to whether any substantial 
evidence supports the jury’s conclusions.  Defendant’s argument 
on appeal further limits our review, because defendant’s sole 
claim is that plaintiff “did not experience an adverse employment 
action,” and so his discrimination claims “fail as a matter of law.”  
We do not agree. 

Defendant’s claim depends on an insupportable 
characterization of both the facts and the law. 

First, defendant characterizes plaintiff’s demotion from 
columnist to reporter as a “proposed reassignment” and a 
“temporary reassignment to senior reporter” that “never took 
effect.”  That is not what happened.  On August 8, 2013, plaintiff 
was told, both orally and in a “final written warning,” that he was 
no longer a columnist, “effective immediately.”  

                                                                                                       
verdict form, and both parties told the court that they agreed 
upon the verdict form.  Indeed, in his opening brief on appeal, 
plaintiff states, “Both parties agreed upon the Special Verdict 
Form.” 



47

Second, there was ample evidence that the position of 
columnist was significantly different from and far more 
prestigious than that of reporter.  As defendant necessarily 
concedes, a job reassignment may be an adverse employment 
action when it entails materially adverse consequences.  (McRae 
v. Department of Corrections & Rehabilitation (2006) 142 
Cal.App.4th 377, 393 (McRae) [in a lateral transfer where a 
plaintiff “ ‘suffers no diminution in pay or benefits,’ ” the plaintiff 
does not suffer an actionable injury “ ‘unless there are some other 
materially adverse consequences . . . such that a reasonable trier 
of fact could conclude that the plaintiff has suffered objectively 
tangible harm’ ”]; see White v. Burlington Northern & Santa Fe 
Railway Co. (6th Cir. 2004) 364 F.3d 789, 803 (White) 
[transferring the plaintiff “from her forklift operator job to a 
standard track laborer job” that paid the same was an adverse 
employment action; the new position was “more arduous” and “ 
‘dirtier’ ” and the forklift position “required more qualifications, 
which is an indication of prestige”; “[i]n essence, . . . the 
reassignment was a demotion”].)  Such “ ‘materially adverse 
consequences’ ” (McRae, at p. 393) are apparent here. 

In short, defendant’s action was not a “proposed 
reassignment”; it was “effective immediately” and it was entirely 
reasonable for jurors to conclude the change from columnist to 
reporter was necessarily accompanied by “ ‘materially adverse 
consequences.’ ”  (McRae, supra, 142 Cal.App.4th at p. 393.)  
Unlike McRae, here the “proposed reassignment” involved “a 
change in status [and] a less distinguished title,” and a 
“significant change in job responsibilities.”  (Ibid.)  Testimony 
from plaintiff, Mr. Dwyre and others confirmed that the position 
of columnist was “the most prestigious writing position” at the 



48

newspaper, and “very different from a reporter, reporter II 
position at the paper,” giving the columnist “wide discretion” on 
writing topics.  (Indeed, Mr. Duvoisin’s “final written warning” 
describes a Times columnist as “a privileged position in which a 
writer enjoys great latitude.”)  The change from columnist to 
reporter was plainly a demotion, and certainly amounted to 
“a tangible injury supporting a claim of adverse employment 
action.”  (McRae, at p. 394; see Burlington Industries, Inc. v. 
Ellerth (1998) 524 U.S. 742, 761 [“[a] tangible employment action 
constitutes a significant change in employment status, such as 
. . . reassignment with significantly different responsibilities”].) 

Defendant insists that “before [plaintiff] ever worked a 
single day in his new position, The Times decided to restore 
[plaintiff’s] column.”  Consequently, defendant concludes, 
plaintiff’s “temporary reassignment to senior reporter” was not 
“sufficiently final to constitute an adverse employment action,” 
citing Brooks v. City of San Mateo (9th Cir. 2000) 229 F.3d 917, 
930 (Brooks), and Dobbs-Weinstein v. Vanderbilt University (6th 
Cir. 1999) 185 F.3d 542, 546 (Dobbs-Weinstein).  This contention 
ignores other facts, and the cited authorities do not support it. 

The reason plaintiff did not “work[] a single day in his new 
position” is that he chose to leave The Times rather than accept 
the demotion.  It is undisputed that he never returned to work 
after August 8, 2013, and that four days later, his lawyer advised 
The Times that plaintiff considered himself to have been 
constructively discharged.  While we have concluded there was no 
constructive discharge, there was certainly a de facto voluntary 
resignation.  Plaintiff’s refusal to accept The Times’s later offer – 
to “bring [plaintiff] back to the L.A. Times” – may affect the 
damages he can recover, but that belated offer cannot change the 



49

nature of defendant’s employment action.  His demotion was 
“effective immediately,” and by its own terms was a “final written 
warning” that ended with the advisement that The Times would 
“keep an eye on [plaintiff’s] performance going forward” and that 
compliance with the listed performance expectations “will be 
necessary to ensure that any additional disciplinary measures up 
to and including termination are not necessary.”  Plaintiff never 
returned to work, and the purpose of the September 4 meeting 
was to “discuss [plaintiff] returning.”  Under these circumstances, 
no reasonable person would view The Times’s August 8 action as 
a “proposed reassignment” that “never took effect.”4 

Brooks and Dobbs-Weinstein do not support defendant’s 
assertion that plaintiff “did not experience an adverse 
employment action.”  Brooks was a retaliation case, and the 
plaintiff “allege[d] that her performance review was downgraded 
from ‘satisfactory’ to ‘needs improvement’ because of her 
complaint about [an episode of sexual harassment by a 
coworker].”  (Brooks, supra, 229 F.3d at p. 929.)  The court 
observed that “an undeserved negative performance review can 
constitute an adverse employment decision.”  (Ibid.)  But in 
Brooks, the evaluation “was not an adverse employment action 
because it was subject to modification by the [employer].”  (Id. at 
pp. 929-930.)  (The plaintiff had refused to accept the review and 
submitted a written appeal to her employer, expressing her view 
that the evaluation was intended to retaliate against her for 

                                      
4  This conclusion makes it unnecessary to consider the 
parties’ debate over whether defendant’s various actions 
preceding the demotion (reduction in columns, allegedly 
unwarranted criticism, and so on) amounted to adverse 
employment actions. 



50

complaining about the coworker’s harassment.  While her 
employer was considering her appeal, the plaintiff “left work and 
never returned.”  (Id. at p. 922.))  The court concluded that, 
“[b]ecause the evaluation could well have been changed on 
appeal, it was not sufficiently final to constitute an adverse 
employment action.”  (Id. at p. 930.)   

The differences between Brooks and this case are clear.  
Brooks does not support the proposition that plaintiff’s demotion 
was “subject to modification” and “not sufficiently final.”  Plaintiff 
had no internal appeal; his demotion, which was “effective 
immediately,” followed a thorough investigation during which his 
column was suspended and which reached negative conclusions 
about plaintiff’s compliance with defendant’s professional 
standards.  Brooks does not support defendant’s claim. 

The Dobbs-Weinstein case does not help defendant either.  
Indeed, the Sixth Circuit effectively disavowed Dobbs-Weinstein 
in White, supra, 364 F.3d 789.5  In White, the en banc court held 
“that a thirty-seven day suspension without pay constitutes an 
adverse employment action regardless of whether the suspension 
is followed by a reinstatement with back pay.”  (Id. at p. 791.)6 

                                      
5  The White decision was affirmed in Burlington Northern & 
Santa Fe Railway Co. v. White (2006) 548 U.S. 53, 57, 70-72. 
   
6  White explained that in Dobbs-Weinstein (a case involving 
denial of tenure), “[d]espite the facts that [the plaintiff] was 
initially denied tenure and her employment ended temporarily, 
this court held that [the plaintiff] had not suffered an adverse 
employment action cognizable under Title VII. . . .  We relied 
upon the fact that Vanderbilt reversed the decision of its dean 
and granted [the plaintiff] back pay as the result of its internal 
grievance procedure.  [Citation.]  This reversal, we reasoned, was 



51

In sum, there is no legal support for defendant’s assertion 
that plaintiff suffered no adverse employment action as a matter 
of law.  Both the law and substantial evidence show otherwise.  
Defendant offers no other basis for finding error in the trial 
court’s denial of its JNOV motion on plaintiff’s discrimination 
claims, and we therefore affirm the ruling. 

b. The ruling denying a new trial on plaintiff’s 
age and disability discrimination claims 

 Defendant contends the trial court should have granted a 
new trial on liability for plaintiff’s discrimination claims 
“untainted by [plaintiff’s] erroneous constructive discharge 
theory.”  Again, we find no merit in this claim. 
 As already stated, a trial court’s ruling on a new trial 
motion “will not be disturbed unless a manifest and 
unmistakable abuse of discretion clearly appears.”  (Jiminez, 
supra, 4 Cal.3d at p. 387.)  The same is true of a ruling limiting a 
new trial to the issue of damages.  (Liodas v. Sahadi (1977) 19 
Cal.3d 278, 285 (Liodas) [“ ‘A new trial limited to the damage 
issue may be ordered where it can be reasonably said that the 
                                                                                                       
the ‘ultimate employment decision.’  [Citation.]  We held that 
‘intermediate’ tenure decisions that are appealable through a 
tenure review process cannot form the basis of a Title VII claim.”  
(White, supra, 364 F.3d at pp. 800-801.)  But, after reviewing 
later authorities, the White court “now join[s] the majority of 
other circuits in rejecting the ‘ultimate employment decision’ 
standard” (id. at p. 801), finding (among other reasons) that that 
standard contravened the purpose of Title VII to make persons 
whole for injuries suffered from employment discrimination.  
(White, at p. 802; see id. at p. 803 [holding the plaintiff’s election 
to challenge her suspension without pay “through an internal 
grievance process does not render the decision [to suspend her] 
not actionable under Title VII”].)  



52

liability issue has been determined by the jury.  An abuse of 
discretion must be shown before a reviewing court will reverse 
the trial judge’s decision.’ ”]; Leipert v. Honold (1952) 39 Cal.2d 
462, 467 [“It is presumed that in passing upon the motion [the 
trial judge] has weighed the evidence and the possibility of 
prejudice to the defendant.].)  But, “ ‘When a limited retrial might 
be prejudicial to either party, the failure to grant a new trial on 
all of the issues is an abuse of discretion.’ ”  (Liodas, at p. 286.) 
 According to defendant, ordering a new trial only on 
plaintiff’s noneconomic damages was an abuse of discretion 
“because [plaintiff’s] erroneous constructive discharge theory was 
completely intertwined with [plaintiff’s] claims for age and 
disability discrimination, and the damages resulting from those 
claims.”  Defendant summarizes by saying that plaintiff’s 
“constructive discharge theory was the sum and substance of his 
liability case,” and “the jury’s liability finding on [plaintiff’s] 
discrimination claims is inseparable from the jury’s conclusion 
that [plaintiff] was constructively discharged.”  

We are unable to find any factual or legal merit in 
defendant’s argument.   

First, as the special verdict form makes clear, the jury 
could not have found a constructive discharge without first 
finding that plaintiff’s age (or disability) was a substantial 
motivating reason for any adverse employment action.  So, in 
that sense, plaintiff’s liability claims were related.  But they were 
not, in any sense of the word, “inseparable.”  The fact that the 
evidence was insufficient to sustain the constructive discharge 
claim (which requires intolerable working conditions) does not 
mean there was insufficient evidence that age (or disability) was 
a substantial motivating reason for plaintiff’s demotion. 



53

Second, the only evidence defendant cites in connection 
with its contention that “it would be unjust to permit the jury’s 
finding of liability for discrimination to stand” is evidence of the 
emotional consequences to plaintiff of the loss of his position at 
The Times.  But this is evidence related to damages, on which 
there will be a new trial, not evidence on liability issues.  And 
defendant does not claim there was any evidence admitted on the 
constructive discharge issue that would have been inadmissible 
on the discrimination issues.  Defendant merely cites plaintiff’s 
opening statement and closing arguments to the jury to the effect 
that defendant’s conduct amounted to a constructive discharge.  
But arguments are not evidence, and we see no basis to conclude 
that counsel’s arguments somehow “tainted” the jury’s 
discrimination findings, which were clearly separate from and a 
precondition for its constructive discharge finding.    

Third, and most importantly, defendant misconstrues the 
meaning of the authorities it cites for the proposition that “where 
the damages issues in a case are ‘so interwoven’ with those of 
liability, a new trial on damages alone is impermissible.”  

Defendant cites, for example, Hamasaki v. Flotho (1952) 39 
Cal.2d 602, for the proposition that “situations may arise where 
the issues are so interwoven that a partial retrial would be unfair 
to the other party.”  (Id. at p. 608.)  Of course that is so.  But in 
Hamasaki, “the jury [had], by compromising the issues of liability 
and damages, inextricably interwoven those issues, [so] a retrial 
of the damages issue alone based on the erroneous assumption 
that defendant’s liability has been determined would be 
extremely unjust to him.”  (Ibid.)  This, of course, is not such a 
case.   



54

Nor is this a case like Liodas, supra, 19 Cal.3d at page 286, 
or like any of the other cases defendant cites of “interwoven” 
liability and damages.  In Liodas, a new trial on all issues was 
required because a partial new trial on damages would have been 
prejudicial.  Because of erroneous damages instructions, “it [was] 
not possible to determine on what basis liability was predicated,” 
and the matter of liability for numerous allegedly fraudulent 
transactions was “substantially inseparable from that of damages 
in the present posture of the case.”  (Ibid.)  The second jury 
“would have no basis for determining which of the transactions 
the first jury actually found fraudulent, and which, if any, it 
found fair,” issues that “go to the heart of the liability question.”  
(Ibid.)   

Similarly, in Gasoline Products Co., Inc. v. Champlin 
Refining Co. (1931) 283 U.S. 494, 500, “the question of damages 
on the counterclaim is so interwoven with that of liability that 
the former cannot be submitted to the jury independently of the 
latter without confusion and uncertainty, which would amount to 
a denial of a fair trial.”  This was because, “upon the new trial, 
the jury cannot fix the amount of damages unless also advised of 
the terms of the contract; and the dates of formation and breach 
may be material . . . .”  (Id. at p. 499.)  But it was “impossible 
from an inspection of the present record to say precisely what 
were the dates of formation and breach of the contract found by 
the jury, or its terms.”  (Ibid.) 
 This case is entirely different.  Here, the issue of liability 
for discrimination was plainly determined by the jury, and that 
liability was independent of whether defendant’s discriminatory 
conduct amounted to a constructive discharge.  Defendant has 
not shown how it could be prejudiced by a new trial, limited to 



55

the amount of noneconomic damages that resulted from the 
discrimination.  The absence of a showing of prejudice or injustice 
is fatal to its claim.  There was no error in the trial court’s denial 
of a new trial on plaintiff’s discrimination claims. 

DISPOSITION 
The orders are affirmed.  The parties shall bear their own 

costs on appeal. 
 
      GRIMES, J. 
 
WE CONCUR: 
 

    BIGELOW, P. J. 
 
 
    FLIER, J. 


